Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Mediální výchova jako téma hodin dějepisu
Leciánová, Martina ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Groman, Martin (oponent)
Mediální výchova jako téma hodin dějepisu - Abstrakt Bc. Martina Leciánová Tato práce řeší téma mediální výchovy jako tématu v hodinách dějepisu. Jejím cílem bylo zjistit, zda se Rámcový vzdělávací program (RVP) této problematice věnuje, a na jejím základě zjistit, do jaké míry se objevuje v samotné literatuře. Práce spočívala v kvantitativní analýze zmíněných dokumentů spadajících pod MŠMT a učebnic dějepisu pro 9. ročník. Součástí výstupu byl také návrh metodického nástroje pro ulehčení výuky mediální výchovy v hodině dějepisu, který vznikl na základě rozhovorů s učiteli dějepisu. Výsledky ukazují, že RVP tuto možnost výuky oficiálně neuznává, ale mediální výchova se jako taková v učebnicích v omezeném množství vyskytuje, a i dotazovaní učitelé uvedli, že mediální výchovu vnímají jako součást výuky dějepisu. Navrhovaným metodickým nástrojem je databáze, ve které by se nacházely prameny a zdroje, které lze v hodině využít, aby učitelé ušetřili čas při přípravě. Databáze by mohla fungovat pomocí vzájemné spolupráce jednotlivých učitelů. Takzvaně "od nich pro ně".
Program EATS jako alternativa ve výuce anglického jazyka na 1. stupni ZŠ
Chytilová, Anna ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Tato práce pojednává o inovativním programu výuky angličtiny s názvem EATS. Cílem bylo zjistit efektivitu tohoto programu na základě opakovaného pozorování, didaktického testování a rozhovorů. V teoretické části je rozebíráno postavení výuky anglického jazyka v kurikulárních dokumentech, dále popsán komunikativní přístup k výuce jazyků, který je velmi vhodný do dnešní globalizované společnosti. Je zde zdůrazněna důležitá role rodilého mluvčího, který vnáší do hodiny autentický prvek a slouží žákům jako jazykový vzor. Stejně tak je rozebírán trend rané výuky cizích jazyků, která je spojena se stále se snižující věkovou hranicí pro zahájení cizojazyčné výuky. Také je v práci popsána integrovaná výuka metodou CLIL a její alternativa v podobě jazykové propedeutiky. Jednalo se o to ukázat příklad dobré praxe, kterým by se mohl někdo inspirovat.
Spolupráce mateřských a základních škol v rámci jednoho právního subjektu
Rysová, Jana ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Mazáčová, Nataša (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na spolupráci spojených základních a mateřských škol. V teoretické části popisuje a poukazuje na strategické dokumenty v oblasti vzdělávání - Bílá kniha, Strategie vzdělávací politiky do roku 2020 a Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání. Je zde vysvětlen princip tvorby školních vzdělávacích programů, nastíněna oblast spolupráce ve vzdělávání, legislativní strategie spojených škol a zmíněna i oblast komunitního vzdělávání. Cílem práce bylo osvětlit spolupráci a komunikaci pedagogů základních a mateřských škol, nahlédnout do školních vzdělávacích programů vybraných spojených škol, hledat jejich vzájemnou propojenost, orientovat se ve spolupracujících tendencích při tvorbě a inovaci těchto programů a zjistit, jakým způsobem probíhá ve spojených školách spolupráce s obcí. Po prostudování odborné literatury byly v praktické části vytvořeny dotazníky pro učitele a zástupce obcí a kritéria pro hodnocení školních vzdělávacích programů. Potvrdily se hypotézy, že školy spolu komunikují v rámci společných aktivit, avšak nemají pravidelné porady a na tvorbě školních vzdělávacích programů nespolupracují. Také bylo potvrzeno, že ředitelé jsou zváni na jednání zastupitelstva, nikoli však vedoucí učitelky. Hypotéza ohledně propojenosti školních vzdělávacích...
Výuka zdravé výživy na 1. stupni základních škol
Hojdekrová, Denisa ; Kočí, Jana (vedoucí práce) ; Váchová, Alena (oponent)
Práce si klade za cíl zmapovat učivo výživy a jeho ukotvení ve vzdělávacích programech a prostřednictvím dotazníkového šetření zjistit, zda je pro učitele na prvním stupni základních škol obsah učiva rozpracován dostatečně, tudíž jestli je efektivní v jejich praxi. Teoretická část shrnuje informace, které se týkají výživy dětí mladšího školního věku, zaměřuje se především na zásady správné výživy, budování správných stravovacích návyků, které se významně podílejí na jejich budoucím zdraví a mohou mít preventivní charakter před vznikem nemocí. Jednou z možných cest prevence je právě výuka zdravé výživy na základních školách za pomoci vhodných vyučovacích metod, činností a využívání nutričních výukových programů, které tato práce zmiňuje. Praktická část obsahuje dotazníkové šetření, v rámci kterého zkoumá vztah učitelů k výuce výživy, soustředí se především na jejich názory ohledně ukotvení učiva ve vzdělávacích programech. Výsledná data jsou zaznamenána do tabulek a grafů, které jsou doplněné komentářem. Na základě výsledků z dotazníkového šetření byly doporučeny ověřené webové stránky, ze kterých učitelé mohou čerpat metodický materiál. Tyto materiály byly inspirací pro tvorbu návrhů dvou příprav na čtyři vyučovací jednotky, zaměřených na vybraná témata výživy. Přípravy jsou uvedené v přílohách....
Les jako vzdělávací prostor? Rozvoj přírodovědné gramotnosti v preprimárním vzdělávání pomocí environmentálních témat
Štáhlová, Kateřina ; Janoušková, Svatava (vedoucí práce) ; Pumpr, Václav (oponent)
1 Abstrakt Diplomová práce Les jako vzdělávací prostor? zkoumá pomocí kvantitativních metod ve své empirické části rozdíly mezi dětmi z běžných mateřských škol a lesních mateřských škol z hlediska míry utváření jednotlivých komponent přírodovědné gramotnosti, resp. znalostí vybraných pojmů (konceptů). Za tímto účelem vytváří Model hodnocení přírodovědné gramotnosti předškolních dětí (didaktický test) na příkladu zpracování konkrétního tématu les. Práce je zasazena do konceptu pedagogiky, vývojové psychologie a sociální ekologie. V teoretické části je diskutována problematiky přírodovědné gramotnosti především v souvislosti s preprimárním věkem. Dále jsou z perspektivy vývojové psychologie popsány v základní rovině kognitivní vývojové charakteristiky předškolního věku. Rovněž se zaměřuje na dokumenty strategické povahy (trvale) udržitelného rozvoje. Práce přináší první zajímavý vhled do dané problematiky a odkrývá některé závažné skutečnosti, jako například fakt, že děti z běžných školek zaměňují přírodní objekty za objekty umělé a orientují se hůře v neživých složkách přírody, než je tomu u dětí z lesních mateřských školek. Klíčová slova: přírodovědná gramotnost, preprimární vzdělávání, udržitelný rozvoj, lesní mateřské školky, rámcově vzdělávací program, kognitivní vývoj, školní vzdělávací program
Program EATS jako alternativa ve výuce anglického jazyka na 1. stupni ZŠ
Chytilová, Anna ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Tato práce pojednává o inovativním programu výuky angličtiny s názvem EATS. Cílem bylo zjistit efektivitu tohoto programu na základě opakovaného pozorování, didaktického testování a rozhovorů. V teoretické části je rozebíráno postavení výuky anglického jazyka v kurikulárních dokumentech, dále popsán komunikativní přístup k výuce jazyků, který je velmi vhodný do dnešní globalizované společnosti. Je zde zdůrazněna důležitá role rodilého mluvčího, který vnáší do hodiny autentický prvek a slouží žákům jako jazykový vzor. Stejně tak je rozebírán trend rané výuky cizích jazyků, která je spojena se stále se snižující věkovou hranicí pro zahájení cizojazyčné výuky. Také je v práci popsána integrovaná výuka metodou CLIL a její alternativa v podobě jazykové propedeutiky. Jednalo se o to ukázat příklad dobré praxe, kterým by se mohl někdo inspirovat.
Role školních knihoven v procesu rozvoje mediální gramotnosti v České republice
Topinková, Hana ; Landová, Hana (vedoucí práce) ; Drobíková, Barbora (oponent)
Diplomová práce zkoumá možnosti zapojení školních knihovníků a informačních pracovníků do procesu rozvoje mediální gramotnosti na českých školách. Teoretická část práce stručně představuje obecnou rovinu problematiky mediální výchovy a mediální gramotnosti u nás a ve světě. Praktická část se svým výzkumem zaměřila na konkrétní cílovou skupinu - pražská gymnázia. Pomocí plošného dotazníkového šetření a pěti případových studií na vybraných pražských gymnáziích, mapuje současný stav realizace výuky mediální výchovy v České republice. V závěru práce jsou navrženy možnosti zapojení absolventů Ústavu informačních studií a knihovnictví do výuky mediální výchovy podle amerického modelu "teacher librarian" neboli učící knihovník.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.